Mis teeb õppimise tähenduslikuks?
Koolitajatena
soovime, et meie õppijad oleksid
motiveeritud ja et õpihuvi oleks püsiv. Ühtlasi soovime, et koolitusel õpitu
aitaks õppijatel tulevikus isiklikus, sotsiaalses ja tööelus paremini hakkama
saada. Selle saavutamiseks peab õppimine olema midagi enamat kui lühimällu
salvestatud teadmine – õppimine peab
olema tähenduslik.
Õppimine on
tähenduslik, kui see kannab mingisugust püsivat muutust, mis on õppija elus
oluline ka pärast kursust või kooli lõpetamist. Selle on välja toonud oma
uurimustes L. Dee Fink, kes on loonud tähendusliku õppimise taksonoomia. Ta
uuris, mil viisil õppimine mõjutas tudengeid kõige enam. Välja koorus kuus
kategooriat, mis kajastuvad tema tähendusliku õppimise taksonoomias.
Rakendamine. Õppijad saavad kogemuse sellest, kuidas baasteadmisi kasutada. Siia kuulub näiteks kriitiline mõtlemine, keeruliste ülesannete lahendamine, probleemidele lahenduste otsimine ja seadmete kasutamine.
Lõiming. Õppijad saavad aru seostest erinevate asjade vahel. Näiteks loovad nad seoseid ideede, õpikogemuste, inimeste ja erinevate eluvaldkondade vahel.
Inimlik mõõde. Õppijad õpivad midagi uut ja olulist enda kohta ning ka teiste kohta, näiteks mis on teiste käitumise taga.
Hoolimine. Õppijad hakkavad hoolima millestki uuel ja olulisel moel, kui neil tärkab teatud teemade suhtes huvi või miski paneb neid olemasolevaid väärtusi ümber mõtestama.
Õppima õppimine. Õppijad õpivad, kuidas õppida nii kursusel kui ka pärast seda. See loob neile eeldusi jätkata õppimist kogu elu.
Mida rohkem kategooriaid õppimine hõlmab, seda põnevam ja tähenduslikum on kursus õppijate jaoks ja seda suurem on koolitaja õpetamisrõõm.
Kasutatud kirjandus
Fink, L. Dee 2016. Designing
Courses for More Significant Learning. http://www.designlearning.org/wp-content/uploads/2010/03/Pre-Rdg-for-ICD-Workshop-Jan-2016.docx
Fink, L. Dee 2013. Creating
Significant Learning Experiences. San Francisco: Jossey-Bass.
Fink, L. Dee 2007. The Power of
Course Design to Increase Student Engagement and Learning. Peer Review. 9. https://www.researchgate.net/publication/237487909_The_Power_of_Course_Design_to_Increase_Student_Engagement_and_Learning